úterý 6. března 2018

Série_Minimalismus: Capsule Wardrobe, Project 333

Na začátek je trocha té angličtiny.
Oprášila jsem kvůli tomu svůj starý slovník. Nedá se říct, že by pomohl.

CAPSULE: 1. kapsle 2. kabina kosmické lodi 3. tobolka, skořápka
WARDROBE: 1.šatní skříň 2. šatník

Tak či onak, pojem "Capsule Wardrobe" si můžeme přeneseně přeložit jako smrknutý šatník.

No. Těžko překládat. Každopádně, taková capsule wardrobe se stala fenoménem mezi minimalisty v zahraničí a já ji podlehla taky. Jedná se jednoduchý, ale univerzální šatník, který je sestavený tak, aby splnil svojí funkci velmi vkusně (není třeba mít arzenál šedých triček jako Mark Zuckerberg) a zároveň ušetří čas při oblékání. Prostě žádné zbytečnosti. ♥
Jaké jsou obecné zásady?

1) Nemáme přervanou skříň. Určíme si nějaký minimální a snesitelný počet kousků, kterého se budeme držet. (Běžně mezi 30-50)
2) Do šatníku zařadíme většinu basic kousků - jednoduché, jednobarevné. Můžeme doladit několika divočejšími kusy.
3) Každý kus oblečení byl měl být použitelný do více outfitů, řekněme alespoň 3-5.
4) Zvolíme barevnou paletu, do které oblečení ladíme. Tím docílíme bodu č.3.
5) Do počtu kousků v capsule wardrobe nezapočítáváme: spodní prádlo, pyžama, oblečení na doma a na sport.
6) Jak a jestli vůbec započítat do capsule wardrobe doplňky, je na volbě každého. Záleží, jak striktní minimalista chce člověk být. Osobně boty a kabelky započítávám, bižuterii ne (I přesto, že ji nosím velmi po málu) 

Na tom všem je skvělé, že to sice má určité zásady, ale je to velmi variabilní. Pokud vám to nedalo, zadali jsi do googlu heslo "capsule wardrobe", možná na vás vyskočily černobílé šatníky. Co si budem, je to nejlehčí a nejelegantnější varianta, ale neznamená to, že barvy jsou tabu. Já se v nich třeba necítím, někdo má z šedé pro změnu depku... :) 


Mojí múzou capsule wardrobe (a určitě i múzou všech minimalistů) se stala Courtney s její stránkou 'bemorewithless' a HLAVNĚ! s projektem 333, který bez výhrad za oceánem (a nejen tam) ovlivnil youtube a další vývoj minimalistů. Myslím si, že je to právě Courtney, kdo zavedl tento špatně-přeložitelný termín. Na jejím webu se dočtete víc. Nutno říci, že je striktnější. 
333 ve zkratce znamená 3 měsíce se 33 kousky v šatníku. V ideálním případě se řídíte 4 ročními obdobími.

Já jsem projekt 333 zkoušela na jaře 2016. Teď všechny zklamu: pohořela jsem. Ze schovaného oblečení jsem pár kousků stejně vytáhla. Takže letos se do toho pouštím znovu a lépe, již se zredukovaným šatníkem! Držte mi palce a vyhlížejte další článek.

Díky za přečtení, mějte krásný den a berte život s lehkostí.

Anna

Žádné komentáře:

Okomentovat